Under Stockholms kulturfestival bland konserter, teatrar, ungdomskultur och barnaktiviteter skymtar även ett miljöbudskap fram i periferin.
Ett exempel på hur fetivalarrangör Stockholm stad subtilt försöker kommunicera till bilburna festivalbesökare att man kanske bör se sig om efter andra transportalternativ i framtiden.
Affischen är liten och den verkar tyvärr inte exponeras för så värst många förbipasserande på sin relativt anspråkslösa plats.
Men den hänger där. Som för att blygsamt tillkännage ett redan så självklart faktum. Bilstaden är passé. Det är dags att tänka annorlunda.
Den näst sista meningen i budskapet känns sorglig: ”Under flera decennier har städerna byggts med bilen som utgångspunkt, och så är det fortfarande idag.”
Yep, så är det minsann fortfarande idag. Ingen påtaglig märkbar förändring hittills.
Man pratar om promenadstad, om att satsa på cykel och kollektivtrafik men verkligheten är en annan.
Stora vägprojket, som norra länken och förbifart Stockholm, landar på notor så höga att det knappt går att föreställa sig. Delvis ska det finansieras med inkomster från biltullarna. Pengar som från början var tänkta till satsningar på kollektivtrafiken.
Det pratas om utbyggd cykelinfrastruktur men trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) säger samtidigt att man INTE kan göra stans cykelbanor bredare (Mitt i) för då måste man riva hus. Och det går ju bara inte.
Att istället fördela stadsutrymmet mer rättvist och utrymmeseffektivt – är det inte tal om.
Året är 2013 och ”Nya modeller behövs för hur stadsplanering kan ske bortom bilparadigmet.”
Inte bara med ord utan också på riktigt.
Igår. NU.
/DS