Höll på att ramla av stolen när jag hörde om detta på lokalnyheterna i morse.
Enligt en pinfärsk opinionsundersökning finansierad av byggjätten Veidekke, så vill varannan stockholmare ha en bilfri innerstad.
Det var amerikas president som genom sitt stockholmsbesök, troligtvis helt oavsiktligt, visade oss 08:or ljuset: hur lätt det blev att andas, hur fantastiskt det kändes att flanera eller trampa runt i en bilfri innerstad, hur vi plötsligt kände oss fullkomliga och glömde bort alla sorger, bekymmer och besvär.
För Sverige i stort betydde inte Obamabesöket ett skit, men för inställningen till biltrafik innanför Stockholms tullar, verkar presidentvisiten gjort underverk.
För lyssna på detta:
60% störs av biltrafiken nu när allt är som vanligt igen, trots att man bara fick en endaste dag med kraftigt reducerad biltrafik.
Drygt varannan tycker att politikerna ska jobba för en bilfri innerstad, och bland yngre är stödet för en bilfri innerstad bra mycket större än så.
Detta borde få de populistiska stockholmspolitikerna att gnugga händerna och dregla av entusiasm, när de utformar nya radikala trafikminskningsåtgärder. Eller åtminstone att höja ambitionen och våga lyfta frågan om att radikalt reducera biltrafiken inne i stan.
Trafikforskare är mindre optimistiska och menar att en bilfri stadskärna är orealistiskt, och att man istället får begränsa ambitionen till att göra vissa delar av stan bilfria.
Märkligt att höra att de flesta verkar ha mer radikala åsikter än jag själv i den här frågan. Mot privatbilismen kan man vara mycket tuffare, det håller jag med om, men att tjänstebilar, service och taxis, får lov att nyttja infrastrukturen även i fortsättningen, ser jag som en nödvändighet.
Kan ju ändå inte låta bli att fantisera: Om vägarna i city inte skulle vara dedikerade bilarna, vilka ska då nyttja dem? Hm…Åh…Jaaaa!
/DS
Det intressanta är väl om de som tycker det kan tänka sig avstå bil själva. Säkert lättare att tycka att alla andra ska avstå. Brukar vara så. Jag avstår lätt.
Tror ändå det är många som vill skippa bilen i stan, men lättjan gör att det liksom ofta blir bilen ändå. Hårdare tag mot privatbilism kombinerat med sänkta kollektivtrafikpriser skulle kunna göra underverk.
Jag tror att mindre bilar i stan kommer att innebära ett rikare gatuliv vilket faktiskt nästan alltid ger sämre framkomlighet för cyklar och bilar. Någonstans går gränsen för transport/lokalt gatuliv. Exempel är Götgatan, lägre framkomlighet för fordon och ett mer vibrerande gatuliv som resultat.
Jag tror att vi alltid kommer att ha konflikten mellan fotgängare och fordon, om ytorna i stan, fotgängarnas andel av ytor är alldeles för liten på många ställen i stan (för att sedan få för mycket plats på torg).
Dock innebär nog en bilfri innerstad bättre upplevd säkerhet, och hälsosammare miljö för många trafikanter, och det uppväger framkomlighetsproblem.
Sant det där Erik. Man föreställer sig att en bilfri innerstad automatiskt blir ett paradis för cyklister. Men att cykla i Gamla stan, på drottninggatan, götg etc. är ingen hit. Om man är förutseende borde man ändå kunna planera och utforma cykelstråk, fria från promenerande, även i den bilfria staden.