Visst kan man bygga bort trängseln men…

Man tänker olika.

Hade en livlig diskussion med en viss person rörande fördelningen av gatuutrymmet, för några dar sen.

I mycket annat resonerar vi lika men i denna fråga står vi så långt ifrån varandra man någonsin kan komma.

Hon innerstadsbo som dagligen tar sig fram med sin bil.

Och jag cyklist som har ett snitt på ca 15 minuters bilkörning innanför tullarna per år.

Hon anser att bilen ska få mer plats, inte mindre. Att vägtullar ska tas bort och parkeringsavgifter sänkas.

Främst tycker hon att flanörerna, på många ställen, har på tok för gott om svängrum och att man skulle kunna bereda mer plats för bilarna genom att göra trottoarerna mindre.

Ungefär 50% av stadens totala yta är dedikerad för transportapparaten. I de flesta bilar sitter idag 2013 mest och oftast – soloresenärer.

Det krävs inte mycket tankearbete för att komma fram till att alla de här singelåkarna gör anspråk på extremt mycket av det begränsade stadsutrymmet.

Och det är klart. Man skulle kunna råsatsa på bilen, riva fastigheter för att öka de här 50% till 75% inom några decennier och fortsätta i det spår man började när man efter kriget bestämde sig för att uppfylla mardrömmen drömmen om bilstaden.

Men den som förespråkar det blir jag uppriktigt sagt rädd för.

Många vill bo i innerstan. Priserna är orimligt höga.

Min åsikt är, som jag även delade med min opponent i diskussionen, att vill man bo i stan så får man banne mig bereda sig på att välja bort bilägandet. Förhoppningsvis skulle det påverka både bostadsrättspriser och kötider, i rätt riktning.

Välj istället att flytta till en förort om nu bilen är så viktig för dig!

Varför skulle det vara en rättighet att äga bil och samtidigt bo i stan när Stockholm samtidigt ligger i expansionstoppen bland europas huvudstäder och stadsutrymmet är mer begränsat än någonsin?

Det byggs fortfarande 0,7 parkeringsplatser per ny lägenhet inne i stan. Samtidigt får man köa i minst femton år för en hyresrätt innanför tullarna. Allt handlar om prioritering. Bostäder vs parkeringshus o.s.v.

Men vilken politiker vågar…

/DS

 

 

5 svar på ”Visst kan man bygga bort trängseln men…”

  1. Jag kommer kontakta trafikutskottet och föreslå att lådcyklar förbjuds på cykelbanor. De är alltför tunga och ofta extra lastade och blir därför en fara för andra cyklister vid en kollision.

    Bakfiets = 46 kg

  2. Lycka till med det. En lådcykel är ju himla farlig – kan ju komma upp i minst 15 km i timmen fullastad.

    Om du dessutom, med hjälp av statistik, kan visa trafikutskottet att lådcykeln är överrepresenterad i cykelolyckor, blir jag riktigt imponerad.

    Sen kan du ju även passa på att gnälla över de tillåtna klass 2 mopparna. En tjockis på en sån och du har ett riktigt tungt och ”läskigt” ekipage att tampas med.

  3. Pingback: ugg sale

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *